Znaky školní zralosti

ZNAKY ŠKOLNÍ ZRALOSTI

Věk
K 31.8. má mít dítě 6 let.

Zralost smyslového vnímání
Zrakové rozlišování:

zrakem rozlišit tvary od sebe
rozpoznat alespoň některá písmenka a číslice
děti by už v září, říjnu neměly kvůli nácviku psaní a čtení zaměňovat písmena tvarově podobná (m-n), symetrická podle svislé (b-d) nebo vodorovné osy (p-b, j-l).

Sluchové rozlišování:
poznat první písmeno ve slově
syntéza a analýza slov (rozklad na hlásky: p-e-s = pes, a naopak složení slova z hlásek)

Zralost grafomotoriky a vizuomotorické koordinace:
správné držení tužky, rozvinutá kresba s detaily (např. postava)
zabránit křečovitému (silný tlak) nebo nesprávnému držení tužky (hl. chlapci, kde pomaleji dozrává motorika). Procvičování nejlépe kreslením všemi možnými materiály (voskovky, tužky, křídy aj.), event. cvičení podle různých sešitů ("Těšíme se do školy" aj.). podepsat se aspoň křestním jménem a tiskacím písmem

Řeč:
Ideálně dítě dokáže vyslovit všechny hlásky do nástupu do ZŠ, protože chodit v 1. třídě na logopedii a ještě zvládat školu je hodně nároků naráz. Toleruje se nesprávná výslovnost R,Ř. Dítě by mělo mluvit ve větách, gramaticky správně. Umět vyprávět příběh, pohádku, děj.
Řečová vada bývá často doprovázena potížemi v čtení a psaní - primárně je třeba upravit logopedicky vadu řeči.

Rozumové schopnosti:
orientace v čase (včera-dnes-zítra, ráno-poledne-večer, řadit události chronologicky podle děje, vánoce v prosinci apod.), nemusí znát hodiny, ale dny a roční období ano
třídění věcí podle velikosti, délky, množství, druhu (větší -menší, stůl-židle-postel x jablko)
materiál, z čeho jsou věci vyrobeny (auto, dům, kniha, chléb, šaty)                                                                                            znát základní tvary i je pojmenovat                                                                                                                                              prostorová orientace vyhledání a určování věcí na obrázku s pojmy dole/nahoře, vpravo/vlevo vzadu/vpředu/uprostřed, určení polohy nad, pod, vedle, hned za, apod. pravolevá orientace                                          logické úvahy o pojmech (co mají podobného stůl a židle, košile a svetr aj.)                                                                      znát barvy, i barevné odstíny                                                                                                                                              početní představy - jak vědomosti (kolik nohou má pes, kolik dnů v týdnu) tak dovednosti: počítat do 10 a zpět, sčítat a odčítat do 5 (tj. přidávat a ubírat z množství věcí), učit se to přes konkrétní příklady, může počítat v duchu i na prstech  - počet - množství u některých číslic, přiřazování, dále určování množství: méně, více, stejný počet.


Paměť:
zapamatovat si větu 7-8 slov a doslova ji zopakovat
umět básničku, písničku

Chování:
Soustředěnost: schopnost soustředit se, zaměřit pozornost. Vydrží dítě u Večerníčku nebo když mu je čtena pohádka bez odbíhání, lezení po židli, dokončí úkol, který si i samy daly - obrázek, stavebnici, hrad z písku.

Citová zralost: emoční stabilita - např. že dítě nebude reagovat na nezdar či nespravedlnost impulsivním výbuchem nebo pláčem. Závislost na matce přiměřená, dokáže se odloučit bez potíží. Nestýská se, nemyslí na domov ve škole, těší se do školy.

Sociální zralost: schopnost velkou část dne trávit ve skupině vrstevníků mimo domov, přijmout místo rodičů jako autoritu učitele, osvojení hygienických návyků. Např. vykat dospělým, pozdravit, poprosit, poděkovat, obléknout se, postarat o věci, obout boty a zavázat tkaničky na kličku, jít samo na WC, zvládnout školní jídelnu-jíst příborem.

Pracovní zralost: dokázat vydržet u úkolu a dokončit ho, i když ho nebaví. 

© 2023 Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky