Dovednosti předškoláčka
14 dovedností před vstupem do školy
R a Ř je ještě v toleranci "ráčkování" je ještě v normě a mnoho logopedů pracuje s těmito dětmi i v rámci první třídy základních škol.
Správná výslovnost všech hlásek
Mluvení ve větách, dovednost vyprávět příběh, popis situace
Soustředění Co je pro školu velmi důležité, je soustředění. Alespoň chvíli by se dítě mělo umět soustředit na jednu věc i v rušném nebo hlučném prostředí. Jednoduše, umět odfiltrovat "odpadní" zvuky (ulice, ruch domácnosti) a zabrat se plně do činnosti. Zkuste třeba tuto hru, která procvičí zároveň i bystrost. Vpravo, vlevo Kde je vpravo a kde vlevo – tohle je velmi dobré už spolehlivě ovládat. Jistou nesrovnalostí může být také to, když si dítě plete bříška písmen "d" a "b", což může naznačovat nějakou z poruch učení, ale v předškolním věku je na diagnózy ještě brzy. Ještě má více než rok na nápravu!
Motorika Z jemné motoriky, kterou by dítě mělo ovládat, lze vyjmenovat nakreslení kruhu, čtverce, rovné čáry a vlnovky. Z těch jemnějších prací je fajn, když dítě umí navlékat korálky nebo drobné tvary lepit na papír a pracovat s prostorovou představivostí. Dítě by mělo umět zavázat tkaničku.
Dovednosti pohybové
Základní pravidla slušného chování by měla být už v malíčku.
Pamatovat si viděné Pexesa nejlépe rozvíjí tuto schopnost. Něco vidíme, pak se to schová a my si pamatujeme, kde to bylo. Rozvíjení tohoto typu paměti a orientace je tou nejlepší předškolní přípravou.
Pamatovat si slyšené Stejně tak je dobré, když dítě umí vyprávět něco, co právě slyšelo. Pohádku, informaci. Schopnost pamatovat si a potom interpretovat a vlastními slovy vyprávět slyšené je velmi důležitá pro školní zralost.
Umýt, učesat a obléct Tak tohle by mělo dítě zvládat samo: Alespoň to nějaké té svému věku přiměřené míry. Účes nebude dokonalý, boty se možná ještě za chvíli rozvážou, ale samostatné umytí a obsloužení se na wc je samozřejmostí
Kde bydlím a jak se tam dostanu? Mít základní povědomí o tom, kde žiju, co je okolo mého bydliště a jakým způsobem se tam dostanu, patří také k důležitým vědomostem. A také, co dělat, když se ztratím, za kým jít, komu zavolat a jak si bezpečně pomoci.
Časová orientace Děti by už měly v předškolním věku mít i časovou orientaci v pojmech "dnes", "zítra", "včera". A také jak se střídají roční období a čím se každé vyznačuje a v jakém ročním období se zrovna nacházíme, jaké bude následovat a podobně
Znát barvy Tohle se děti učí celou školku.
Předmatematická gramotnost